----

Saturday, March 26, 2011

Bahasa Melayu

ehem ehem. aku tau aku siapa untuk bercakap perkara ni. aku bukan ahli sastera. result bahasa Melayu aku pun bukannya bagus sangat. tapi aku cuma nak bagi pendapat ja. err.. ok.

sedar tak, sekarang ni anak-anak melayu ramai yang gunakan bahasa yang entah apa apa tuh.

contoh : "saia budaxX takxX betoLXx" atau "awak b0oat apew" .
apa salahnya kalau tulis : "saya budak tak betul" atau "awak buat apa".

ah! sakit kepala tengok. aku pun tak la guna bahasa baku setiap masa. tapi at least aku tak la parah sangat.
singkatan pun aku guna. aku rasa tak salah. bahasa rojak? err.. aku tau aku pun guna. hehe. tapi aku tak merosakkan bahasa pun. aku cuma mengaplikasikan apa yang aku belajar. hehe. aku tau bahasa singkatan dan rojak tu pun merosak bahasa. tapi sekurang-kurangnya bahasa tu tak menambah huruf-huruf yang tak sepatutnya ditambah. sorry to say. tapi serius, aku menyampah !

sebabnya,
1) susah nak baca.
2) rosak bahasa.
3) kesian dekat cikgu bm yang penat penat mengajar kita subjek bahasa

masa mula-mula dulu orang guna singkatan untuk mempercepat penyampaian masej. tapi sekarang ni yang ramai orang Melayu guna "bahasa entah apa apa" tu untuk apa? tujuannya apa? nak mempercepat penyampaian masej jugak kah? bukannya style pun. buat susah lagi ada lah.

sudah sudah la guna bahasa bahasa macam tu. kesian Bahasa Melayu. tak ingatkah kita belajar sejarah tingkatan 1 dulu? kan bahasa Melayu jadi lingua-franca? seluruh dunia tau bahasa Melayu. tapi sekarang apa sudah jadi? orang putih pun tak pandang dah bahasa Melayu. tapi bukan semua lah.

maaf kepada sesiapa yang mungkin marah dengan kenyataan aku ni. tapi aku hanya menyatakan pendapat aku. ni hak aku untuk sampaikan apa yang aku rasa. tak salah kan? maaf sekali lagi ya.

Bahasa menunjukkan bangsa. kalau bukan kita sebagai anak Melayu yang nak memartabatkan bahasa Melayu, siapa lagi?

renung-renungkan dan selamat beramal !

all zamira's. © Copyright 2011 zamirra.blogspot.com All Rights Reserved.