----

Saturday, August 7, 2010

CHANGE or NOT ??

ouhhh.. read VERSUS written by HLOVATE,, makes me thinks 'bout myself.. perlukah untuk aku BERUBAH?? berubah untuk jadi better then who i am now?? berubah untuk jadi 'baik'?
teringat kata-kata dalam Versus :

"Haih.. susahnya nak jadi baik."
Hairi hanya mengukir senyum pada sekawan burung camar yang mendarat di hadapan mereka.
"Tak salah untuk ubah one thing at one time. Something is better then nothing. Kau tak rasa macam tu?"
AO hanya mengangkat bahu.
"Tak ada benda yang mustahil kalau Allah izinkan.kalau Dia dah kata kun faya kun, jadi benda tu."

*****

Pandangannya kembali terlempar ke tengah laut.
"Ciri0ciri individu Muslim.." dia seolah-olah bercakap sendirian. "Nothing but obvious, and obviously yang kita tak perasan." AO menggeleng lagi. "Tu la yang aku cakap. Macam mana la aku boleh missed all the basic concept sebelum ni..." Padahal benda yang nyata dan depan mata.

"Patut kita muhasabah diri kita dengan apa yang telah digariskan dalam al-Quran dan sunnah. Cuba kita timbang diri kita dengan neraca yang sama. Cukup atau tidak untuk kita letakkan diri kita sebagai individu Muslim yang ideal. Kalau kita nak boleh rujuk antara Muasofatul Muslim yang telah digariskan oleh Assyahid Imam Hassan al-Banna. Sejahterakah akitah kita? Sahihkah ibadah kita? kadangkala apabila dah baca satu dua buah buku pun dah rasa masyaAllah... hebatnya aku. Berilmu ni. Apabila buat qiyam sekali sekala dan rasa masyaAllah.. zuhudnya aku."

Kata-kata Brother Azhar yang berbau lucu itu disambut ketawa. Namun masing-masing terasa pedih sindirannya. masing-masing beristughfar setelah riakyang pernah menyelinap rasa.


******


Hah.. sudah.. berbalik ke alam nyata. memang buku ni sedikit sebanyak menginsafkan aku la.. credit to HLOVATE a.k.a FAR's idol. haha. thanks to SITI FARZANA ROSLEY diatas kesudian meminjamkan buku beliau kat aku. memang terasa gak a baca novel neh. lagipun xbanyak novel HLOVATE yang islamic cmni.. tahniah2.. i like it:)) bak kata HLOVATE:

"buat 'awak' yang mahu berubah,
berubahlah walaupun payah,
berubahlah ke arah yang lebih indah,
hidup dan masa muda sekali cuma,
sanggup nak sia-siakan hidup tnpa redha-Nya?
May Allah bless"

-HLOVATE-

ahah.. walaupun 'awak' tu bukan untuk aku. aku try untuk letakkan 'awak' tu untuk aku. kah3 *perasan terlebey:P*

hmm.. berubah.. thats not easy to do. but i know, i can do it. BUT.. ohh. why its still have a word 'BUT'?? oh GOD,, help me to change myself..

-fullstop- to be continued...
all zamira's. © Copyright 2011 zamirra.blogspot.com All Rights Reserved.